e-Sim Netherlands
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Geïnteresseerd in talen?

+3
jentever
Spookje
Darryl Amsler
7 posters

Go down

Geïnteresseerd in talen? Empty Geïnteresseerd in talen?

Post by Darryl Amsler Tue Nov 29, 2011 5:05 am

Lees dan dit! Smile

Esperanto

Esperanto is een kunsttaal die ontworpen is door Lejzer Zamenhof. Deze politiek neutrale en zeer gemakkelijk te leren taal werd voor het eerst gepresenteerd in een boek van Lejzer Zamenhof, toen bekend als Dr. Esperanto. De taal die eerst "la internacia lingvo" werd genoemd is zeer regelmatig, met een op Slavische talen gebaseerde uitspraak en op Romaanse talen gebaseerde woorden. Dit geldt voor de meeste woorden, er zijn ook woorden afgeleid van woorden uit Germaanse talen zoals het woord "jaro". Ondanks de simpele opbouw van de taal kan je toch alles zeggen wat je in het Nederlands ook zou willen zeggen. Esperanto bestaat grotendeels uit woorden met voor- of achtervoegsels, die bepaalde dingen aangeven. Het woord "juna", wat jong betekent, kan worden aangepast met bijvoorbeeld het achtervoegsel -ul wat aangeeft dat het een mens met die eigenschap is. "Junulo" betekent dus jongere. De -o aan het eind betekent dat het een zelfstandig naamwoord is. "Juna" kan ook woorden aangepast met het voorvoegsel "mal-", wat het tegenovergestelde aangeeft. "Maljuna" betekent dus oud. Op deze manier hoef je niet ontelbaar veel woorden te leren, maar met de voor- en achtervoegsels kan je direct verschillende woorden maken die je zelf nog nooit hebt gezien. Het is overigens wel handig om het nog even te controleren met een van de vele (online)woordenboeken. Esperanto is snel te leren, ik leer het volledig gratis via Lernu.net, waar 14 online cursussen te vinden zijn. Hier worden 2 cursussen nagekeken. Ook op pingveno.nl is een 21-delige cursus te vinden die voor je wordt nagekeken.

In Nederland zijn er meestal twee studieweekenden per jaar, waar je zonder dat je ook maar één woord spreekt de taal kunt leren, maar ook gevorderden kunnen daar hun kennis en vaardigheden uitproberen. Voor meer informatie over Esperanto in Nederland is er de website esperanto-nederland.nl, maar die is niet altijd even up-to-date. Waar je ook nog wel terechtkunt onder de 30 jaar is esperanto-jongeren.nl. Maar ook boven de 30 kun je hier tips van Esperantisten vinden.

Redenen om Esperanto te leren zijn:

Waarom leren? Omdat...

...het leuk is om een nieuwe taal te leren die veel regelmatiger en flexibeler is dan de meeste andere talen.
...het goed voor je zelfvertrouwen is om een vreemde taal vloeiend te leren spreken.
...het je helpt bij het begrijpen van algemene taalprincipes.
...het, als je Esperanto hebt leren spreken, gemakkelijker is om een volgende taal te leren.
Zo ondersteun je een goed idee dat gebaseerd is op een neutrale taalkundige basis, de muren tussen de volkeren weg wil halen en vriendschap tussen alle mensen wil creëren.
Zo krijg je toegang tot de cultuur rond de taal Esperanto.
Zo krijg je toegang tot een alternatieve internationale informatiebron.
Zo kun je vrij gemakkelijk vreemde culturen binnenkomen.
Met het Esperanto kun je op gelijke voet communiceren met mensen uit andere landen.
Als je Esperanto spreekt kun je naar interessante en vermakelijke bijeenkomsten gaan, overal ter wereld.
Bij Esperantisten kun je gewoonlijk gratis logeren.
Dankzij de kennis van het Esperanto, kun je goedkoop reizen naar diverse train-seminaries.
Als je de taal spreekt, kun je actief worden in internationale organisaties, veel leren over hoe zulke organisaties functioneren en zelf dingen organiseren.
Met het Esperanto kan je ervaring opdoen over internationale en interculturele verhoudingen.
Je zo nieuwe vrienden in veel diverse landen vindt.
Alleen zo kun je beoordelen of het Esperanto een goede taal is of niet, en of de bovenstaande punten waar zijn!

Voor meer info over het Esperanto kun je me een PM sturen, als je het eventueel zou willen leren wil ik je wel een aantal aanraders opsturen en kan ik je wel helpen met bepaalde dingen. Ook kan ik je wel helpen met het vinden van een persoonlijk coach.

Darryl Smile
Darryl Amsler
Darryl Amsler

Posts : 157
Join date : 2011-10-21

Back to top Go down

Geïnteresseerd in talen? Empty Re: Geïnteresseerd in talen?

Post by Spookje Mon Jan 23, 2012 9:58 am

Het klinkt zeker wel interessant! Een extra taal is altijd welkom!
Spookje
Spookje

Posts : 2
Join date : 2012-01-23
Age : 30

Back to top Go down

Geïnteresseerd in talen? Empty Re: Geïnteresseerd in talen?

Post by jentever Tue Jan 24, 2012 5:00 am

is wel een dode taal die niemand kent Wink
jentever
jentever

Posts : 32
Join date : 2011-10-28
Age : 30
Location : deurne,belgië

Back to top Go down

Geïnteresseerd in talen? Empty Re: Geïnteresseerd in talen?

Post by jeni140 Tue Jan 24, 2012 9:29 am

Idd Razz

En ik ben superslecht in talen, alleen Engels kan ik goed en verder ben ik echt slecht...
jeni140
jeni140

Posts : 35
Join date : 2011-11-03
Location : Heesch

Back to top Go down

Geïnteresseerd in talen? Empty Re: Geïnteresseerd in talen?

Post by Joep O Tue Jan 24, 2012 9:39 am

miss een goede manier om meisjes te versieren Wink
Joep O
Joep O

Posts : 78
Join date : 2011-10-22
Age : 29
Location : Zutphen, Gelderland

Back to top Go down

Geïnteresseerd in talen? Empty Re: Geïnteresseerd in talen?

Post by jentever Wed Jan 25, 2012 12:38 am

zal wel andere trucjes gebruiken joep
jentever
jentever

Posts : 32
Join date : 2011-10-28
Age : 30
Location : deurne,belgië

Back to top Go down

Geïnteresseerd in talen? Empty Re: Geïnteresseerd in talen?

Post by Simsek Tue Jan 31, 2012 11:34 pm

Ik ben drie-talig :O
Simsek
Simsek

Posts : 6
Join date : 2012-01-14
Location : @Flevoland

Back to top Go down

Geïnteresseerd in talen? Empty Re: Geïnteresseerd in talen?

Post by jentever Wed Feb 01, 2012 12:35 am

ik 5, 7 als je latijn en oud-grieks mee telt:)
jentever
jentever

Posts : 32
Join date : 2011-10-28
Age : 30
Location : deurne,belgië

Back to top Go down

Geïnteresseerd in talen? Empty Re: Geïnteresseerd in talen?

Post by Dutch100 Wed Feb 01, 2012 2:23 am

Ik ben 3-talig.

~15 als je het kunnen zingen van stomme liedjes en de woordjes "proost", "dank je wel" en "alsjeblieft" meetelt Wink

Dutch100

Posts : 23
Join date : 2012-01-05
Location : peeking through your window

Back to top Go down

Geïnteresseerd in talen? Empty Re: Geïnteresseerd in talen?

Post by jeni140 Wed Feb 01, 2012 2:27 am

Dan klopt je naam niet helemaal Dutch Razz
jeni140
jeni140

Posts : 35
Join date : 2011-11-03
Location : Heesch

Back to top Go down

Geïnteresseerd in talen? Empty Re: Geïnteresseerd in talen?

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum